Veelgestelde vragen

  1. Hulp fijn, maar ik wil eigenlijk geen vreemden in mijn huis.

    Binnen de zorg kom je altijd met onbekende mensen in aanraking. De coördinator probeert wel zoveel mogelijk dezelfde vrijwilligers in te plannen. De client houdt de regie, wij stellen ons bescheiden op. We horen vaak dat het juist ook fijn is om te praten met iemand die emotioneel verder van je af staat.

  2. Moet ik steeds een gesprek gaande houden?

    Nee hoor, alleen de aanwezigheid van een vrijwilliger kan soms genoeg zijn. Het kan ook zijn dat wij in een andere kamer gaan zitten dan de client.

  3. Kunt u ook ’s-nachts komen?

    Nee, wij kunnen tot 23.00 uur komen en lossen ’s ochtends om 7.00 uur de nachtzorg af.

  4. Kunt u huishoudelijke klussen doen, zoals even stofzuigen?

    Stofzuigen niet, maar kleine huishoudelijke klusjes, zoals opruimen en afwassen van borden en kopjes doen wij wel. Wij vervangen niet de huishoudelijke hulp.

  5. Kunt u mij te drinken en te eten geven?

    Wij geven zeker eten en drinken, alleen geen medicatie. Wij mogen de client er wel op wijzen dat deze nog ingenomen moet worden.

  6. Kunt u mij vanuit bed in een stoel helpen?

    Ja zeker, daar kunnen wij bij helpen.

  7. De katheter schiet los, wat dan?

    In een dergelijk geval bellen wij de verpleegkundige of de mantelzorger (als men geen wijkverpleegkundige heeft).